انواع شربت خوری ها

ظروف شربت خوری را به اشکال و اندازه‌های مختلف تهیه می‌کنند. در زیر چند روش تهیه شربت خوری و نحوه استفاده از آن شرح داده شده است :

شیشه های درب پیچ دار  
یکی از مهم ترین راه های تغذیه زنبورعسل استفاده از شیشه‌های ۲/۵ الی ۵ لیتری است که به صورت معکوس روی قاب‌های کندو یا در روی قسمت سوراخ پرواز قرار می‌گیرد. ظروف شیشه ای از آن لحاظ انتخاب می‌شود که به خوبی قابل شستشو بوده و مقدار شربت داخل آن قابل رویت است.
برای استفاده از این نوع شربت خوری ابتدا ظروف شیشه‌ای از شربت پر کرده و سپس درب فلزی پیچدار را سوراخ می کنیم برای سوراخ کردن از میخی به قطر ۱/۶میلیمتر استفاده می‌شود و در آن ۶ تا ۱۰ سوراخ می‌نمائیم قبل از قرار دادن ظرف در کندو ابتدا شیشه را معکوس کرده تا شربت اضافی خارج شود.
سپس شیشه را معکوس در داخل کندو قرار می‌دهیم پس از قرار دادن شیشه یک طبقه خالی روی کندو قرار داده و درب کندو را می‌بندیم.

شربت خوری قابی : 
شربت خوری قابی را از پلاستیک، تخته، فلز می‌توان ساخت. چنانچه از تخته ساخته شده باشد با پارافین یا موم ذوب شده ابتدا شکاف‌ها و سوراخ‌های احتمالی را باید گرفت سپس در آن شربت ریخت در داخل این شربت خوری‌ها توری‌هایی سیمی به شکل ۷ به عنوان پلکان و یک تخته که در سطح شربت شناور و راست قرار می‌دهند تا از غرق شدن زنبورها جلوگیری گردد.

شربت خوری بردمن : 
شربت خوری بردمن از یک پایه چوبی یا پلاستیکی درست شده که در روی آن یک شیشه دهان گشاد درب پیچدار به حجم ۱ تا ۲ لیتر سوار می شود، قسمت جلوئی پایه که سوراخ دار است در قسمتی از سوراخ پرواز و در صورتی که سوراخ پرواز محدود باشد در کنار کندو و مجاور سوراخ پرواز به داخل کندو مستقر می‌کنیم. این نوع شربت خوری معمولا برای تغذیه مقدار کمی شربت ولی برای مدت طولانی به کاربرده می‌شود.

شربت خوری بشقابی : 
در بیشتر نقاط ایران از شربت خوری بشقابی استفاده می‌‌شود. این شربت خوری در بالای قاب ها قرار داده شده و درداخل آن شربت می‌ریزند. اغلب درداخل بشقاب شاخه خشک درخت قرار می دهند تا زنبورها در محلول شربت غرق نشوند.

شربت خوری قوطی حلبی چهار لیتری 
قوطی های حلبی چهار لیتری که دارای درب چرخشی کوچکی هستند به عنوان شربت‌خوری مورد استفاده قرا می‌گیرند به این منظور روی درب چرخشی قوطی ۴ تا ۶ سوراخ کوچک ایجاد کرده به طوری که زنبور بتواند خود را وارد آن کند. سپس روی درب چوبی فوقانی کند و سوراخ به قطر درب چرخشی قوطی ایجاد نموده و پس از پر کردن قوطی از شربت آن را وارونه روی سوراخ حاصل شده قرار می‌دهیم‌.
این نوع شربت خوری استحکام زیادی داشته و از آلوده شدن جلوگیری می‌شود. اینگونه شربت خوری‌ها برای تغذیه مقدار کم ولی برای مدت طولانی استفاده می‌شود.